ŻUBR 77 A
Żubr 77 A Autor zdjęcia, pracownik i kierowca WPK Katowice
NAZWA: IKARUS ŻUBR 77 A
BARWY: zielone, WPK Katowice
BAZA MODELU: hand made / polistyren
OPIS
Pojazd widoczny na zdjęciu przedstawia jak wyglądał w pierwszym okresie eksploatacji. Został on zbudowany w warsztatach WPK Katowice w 1966 roku. Na podwoziu zezłomowanego IKARUS-a 60.
Ramę skrócono do rozstawu osi 4000 mm z (5000 mm) i podniesiono część za tylnym mostem. Na tej ramie zamontowano NOWĄ kabinę ŻUBR-a i całą skrzynię ładunkową wykonaną od podstaw w warsztatach.
Podłoga była drewniana, a burty metalowe z kształtowników i blachy. Pod tylną częścią ramy znalazło się miejsce na koło zapasowe w ciekawej konstrukcji "kosza". Silnik to typowy CSEPEL D 613 o mocy 125 KM,
a tylny most był oryginalny z IKARUS-a 60. Pojazd ten był niejako następcą sam. cięż. KRUPP o identycznym numerze taborowym, a co za tym idzie identycznym numerze rejestracyjnym ( SK 58-92) i
o dziwo tym samym dowodem rejestracyjnym odziedziczonym po poprzedniku, który był już bardzo sfatygowany i nie opłacało się go remontować z braku części.
Żubr 77 A podczas transportu desek, nowe malowanie zderzaka Autor zdjęcia, pracownik i kierowca WPK Katowice
Na powyższym zdjęciu widać ten pojazd już po kilkuletniej pracy w dziale Transportu WPK Katowice. Można tu dostrzec zmieniony tylny most (z IKARUS-a 620) i wyraźne ślady eksploatacji.Pojazd można było nazwać
"trasowym" bo ładunki były przeróżne od dostaw opon z Olsztyna, dostawa desek z tartaku (na podłogi do remontowanych autobusów) po dostarczanie węgla do zakładowych kotłowni oraz deputaty węglowe dla pracowników
posiadających w domu piece węglowe. Pod koniec "żywota", czyli po ponad 10 latach eksploatacji otrzymał jeszcze malowanie kabiny i nowy lżejszy zderzak zamiast tego z IKARUS-a 620. Niestety nie znam daty
zezłomowania, a i kierowca tego pojazdu nie jest w stanie sobie przypomnieć tego faktu. Niemniej JEGO następca to już pojazd fabryczny, a był to skrzyniowy KAMAZ 5320 o numerze taborowym 401 A .
Początek budowy modelika 77 A w skali 1:72 można datować na wrzesień 2018, kiedy to powstała kabina, budowana równolegle z kabiną do modelu 153 A. W listopadzie powstała rama i w grudniu pojazd stał
już na kołach. Nie swoich ale te ostateczne to odlewy żywiczne poprawione z kół modelu IKARUS-a 620 ATLAS-a. Skrzynia ładunkowa powstała dość szybko bo użyłem gotowych profili polistyrenowych oraz płyty o
grubości 0.25 mm. Najwięcej czasu zajęło wykonanie elementów podwozia (resory, wieszaki, wały, kosz) oraz środek kabiny jak i "biżuteria" jak ja to nazywam czyli wszystkie lampy, wycieraczki, lusterka, uchwyty
i fartuchy. Modelik posiada małe "błędy" ale czasami to nieuniknione. Albowiem dostrzega się COŚ, gdy korekta jest już niemożliwa bo wiązało by się to z rozbiórką i budową od NOWA. Wydaje mi się jednak że modelik
DOŚĆ DOBRZE odwzorowuje pojazd który był jednym z KILKUNASTU tego typu zbudowanych w Warsztatach WPK Katowice dla potrzeb działu Transportu. Modelik ukończyłem budować w lutym 2019 roku. Półroczna budowa (od podstaw)
to sukces w moim wydaniu bo przeważnie trwało to około rok czasu. ZAPRASZAM do komentarzy! Także tych negatywnych! Zawsze jest to jakaś podpowiedz.
ZDJĘCIA Z BUDOWY
ZDJĘCIA GOTOWEGO MODELU
www.modele72.cba.pl
Ostatnia aktualizacja: 24.03.2019