Moje konwersje modeli w skali 1:72

IKARUS 630.22




Ikarus 630 na placu pod fabryką Skan zdjęcia internet


NAZWA: IKARUS 630.22

BARWY: kremowo-czerwone, WPK Katowice

BAZA MODELU: Ikarus 620 serii Ikarus Atlas


OPIS

IKARUS 630.22 zadebiutował w Polsce w latach 1959-61. Pierwsze egzemplarze tego typu dotarły do WPK Katowice w malowaniu biały - kość słoniowa. Charakterystycznymi elementami oprócz wąskich 4-ro płatowych drzwi były kwadratowe świetliki na numer taborowy, umieszczone z przodu i z tyłu pojazdu. Tak jak to było w IKARUS-ach 620 używanych w Budapeszcie. Ikarus jako producent polecał ten pojazd jako międzymiastowy, a 620 to wersja miejska. W założeniu autobus ten miał być eksportowany na rynek dawnego NRD, lecz dużo tych pojazdów "poszło" na inne rynki. Były też IKARUS-y oznaczone jako 630.5 z 2 drzwiami 1-no płatowymi na klamkę (dla NRD ) i 630.80 z jednymi tylko 4-ro płatowymi drzwiami o szer.1300 mm z przodu na rynek CSSR. Z takiego to pojazdu powstał odrestaurowany "Krakowski" 620 o obecnym nr. taborowym 118.



Ikarus 620 Kraków Zdjęcie z moich zbiorów


Następna partia takich autobusów dotarła do WPK Katowice w latach 1962-64. Były to już pojazdy w malowaniu biało-czerwonym i dużym świetlikiem na numer linii tylko z przodu. Największym mankamentem tych pojazdów były wąskie drzwi (wejście /wyjście ), które miały 800mm. Poza tym układ foteli (po 2 obok siebie z obu stron) nie pozwalał na swobodne przemieszczanie się pasażerów wewnątrz. Brak też było wydzielonego miejsca dla konduktora, więc jego posadowienie było różne. Technicznie wersja 630 nie różniła się od modelu 620. Ten sam silnik, oś przednia i tylny most były identyczne jak w 620. Skrzynia biegów jednak miała inne przełożenia i 630 był trochę szybszy na piątym biegu co miało znaczenie na dłuższych trasach. Nadwozie różniło się jednak istotnie. Wznios podłogi był jednakowy na całej długości części pasażerskiej z podwyższeniem mocowania foteli od połowy autobusu aż do tyłu, czyli typowo dla autobusów dalekobieżnych. Po lewej stronie pojazdu były dodatkowe luki na bagaż oraz za tylną osią mały schowek na narzędzia i duży schowek na koło zapasowe. Autobusy z rocznika 1959-61 jeszcze nie miały bagażnika dachowego ale te z następnej dostawy już tak. Drabinka załadunkowa z tyłu była montowana różnie (środek lub po stronie prawej), jednak z tego co się orientuję bagażniki te NIGDY nie były wykorzystywane podczas eksploatacji w WPK Katowice.



Ikarus 630.22#87 Sosnowiec 1965 Skan zdjęcia internet


Dolną część drabinki demontowano już na starcie eksploatacji. Jednak sam bagażnik jeżdził aż do końca na autobusie. Oszklenie też minimalnie się różniło, przed pierwszymi drzwiami szyba była większa od tej w wersji 620, a szyby narożne tylne też były większe i zachodziły na boki autobusu. Szybki uchylne były mniejsze niż w wersji 620 a po roku 1966 takie same były już montowane w 620. Autobusy te były fabrycznie wyposażone w zaczep i instalacje umożliwiające holowanie przyczepy, zostało to częściowo wykorzystane w WPK i można było zaobserwować taki zestaw z przyczepą "korniszon" P01 na linii 4 Katowice -Tychy i 8 Katowice- Sosnowiec w latach 60-tych.



Katowickie rondo i ikarus z przyczepą P01 Skan zdjęcia internet


Ostatnie egzemplarze 630.22 zawitały do WPK Katowice w 1971 roku, było ich kilka sztuk, chyba jako uzupełnienie ilościowe dostaw Ikarusów 66.42. Jeden z nich po krótkiej eksploatacji liniowej został przekazany do działu transportu WPK i służył jako autobus wycieczkowy dla pracowników. Otrzymał wtedy nr. taborowy 27A. Mój modelik ma przedstawiać jeden z IKARUS-ów tego typu, a konkretnie model z 1964 roku, który to został "zostawiony" w Polsce po Targach Poznańskich i przekazany WPK Katowice. Charakterystycznym elementem były żółte światła drogowe które dotrwały do końca eksploatacji pojazdu. Jednak na chwilę obecną nie ustaliłem jeszcze numeru taborowego. Modelik zacząłem przerabiać od wewnątrz, teraz trwają prace nad wyglądem zew. i bagażnikiem.


ZDJĘCIA Z BUDOWY










ZDJĘCIA GOTOWEGO MODELU

Model nie posiada kalek i tab.rej. ponieważ do ostatniej chwili nie udało się ustalić numeru taborowego i rejestracyjnego tego egzemplarza który do WPK Katowice dotarł z Targów Poznańskich.






www.modele72.cba.pl

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2020