Moje konwersje modeli w skali 1:72

Przegubowy Ikarus 620 nr boczny 595




zdjęcie pochodzi ze zbiorów Anton Art
Katowice "Ikarus 620 595"





Zdjęcie pochodzi z portalu Facebook
Przegubowy Ikarus zbudowany z dwóch autobusów Ikarus 620 w WPK Katowice



NAZWA: IKARUS 620 wersja przegubowa

BARWY: kremowo-czerwone, WPK Katowice

BAZA MODELU: Ikarus 620 serii Ikarus Atlas


OPIS

W grudniu 2017 roku minęło 55 lat od wyjazdu na Śląskie ulice pierwszego w Polsce przegubowego autobusu marki IKARUS 620 zbudowanego w Centralnych Warsztatach Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach. Jednym z głównych inicjatorów i koordynatorem prac był inż . Broncel. Udział w budowie mieli też inni inżynierowie i pracownicy WPK i to dzięki nim powstał w/w pojazd. Powstał on z dwóch Ikarusów 620 (z pierwszych dostaw) wycofanych już z eksploatacji liniowej. Zdecydowano więc by formę remontu kapitalnego połączyć z budową autobusu przegubowego. Po przeróbce podwozi i skróceniu członów (rama, obrotnica, przegub, demontaż tylnego mostu) zamontowano tylną oś z pojedyńczymi kołami. Krążyły słuchy, że w pózniejszej eksploatacji autobus ten bardzo zdzierał opony co jest dla mnie wątpliwe, niezależnie czy 3-cia oś była skrętna czy też nie. Bo jak wytłumaczyć fakt, że dzisiejsze autobusy mają trzecią oś sztywną i w dodatku z bliżniaczymi kołami. A Ikarus 280 miał oś skrętną i to zjawisko nie występowało. Do odpowiednio przebudowanego i przystosowanego nadwozia zamontowano całe odnowione wyposażenie, a najważniejszy element jakim była konstrukcja "harmonii" przegubu zakupiono u Szwajcarskiego producenta za DOLARY! Tak, udało się zorganizować dewizy dla tak prototypowej konstrukcji. W okresie próbnej eksploatacji (na tab.próbnych i kierunkowych oznaczonych czerwoną literą "S" zjechało się grono inżynierów i techników z fabryki IKARUSA którzy przez kilka dni oglądali, pytali i obfotografowywali "nasz" autobus. Ciekawe jest też to że pierwszy Węgierski Przegubowy 620 powstał dopiero w 1967 roku. Dodać również należy, że autobus został też zradiofonizowany, lecz jak spisywała się ta przeróbka o tym nic nie wiadomo. 17 Grudnia, 1963 roku, katowicki przegubowiec wszedł już do liniowej eksploatacji. Najczęściej można się było nim przejechać na linii 5 Katowice -Tarnowskie Góry. Mam kolegę, który miał przyjemność być pasażerem tego autobusu. Wrażenia, nie do opisania! Proszę wierzyć. Model, który buduję niech będzie podziękowaniem dla WSZYSTKICH, którzy uczestniczyli w budowie tego JEDYNEGO W POLSCE autobusu.


ZDJĘCIA Z BUDOWY





ZDJĘCIA GOTOWEGO MODELU

Model został jeszcze doposażony o 4 boczne kierunkowskazy i lusterka które mogły ulec uszkodzeniu przy nakładaniu kalek.











www.modele72.cba.pl

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2018