Moje konwersje modeli w skali 1:72



MOJA PRZYGODA Z MODELAMI RUCH


Kilka słów o historii mojego modelarstwa, jeśli można to tak nazwać. Nie licząc kilku prób przeróbek modeli w wieku 8 lat moja "Przygoda" z modelarstwem zaczęła się od popularnych do dzisiaj kioskowców z serii "Ruch" w skali 1:72. To one zawsze były bazą do przebudowy. 1984 to przełomowy rok, to właśnie wtedy powstał mój pierwszy model zbudowany na bazie STAR-a 28, czyli STAR 244. Były to czasy kleju HERMOL, 2 pilników iglaków, żyletki i braku polistyrenu, zdjęcia tego modelu w dziale "Ciężarowe"

Następnym modelem wykonanym w 1985 był model STAR-a 38 POGOTOWIE TECHNICZNE (symbol 38 oznaczał inne przełożenie w tylnym moście, to znaczy mocniejsze) pomalowanym w kolorze zielonym już farbką HUMBROL.

Następnym modelem który powstał w moich rękach był STAR 28 P 183 model ten krótko po zbudowaniu w 1986r. został rozebrany i poprawiany co w końcu zaowocowało przerwaniem budowy. Równolegle prowadziłem prace nad kabiną do modelu STAR-a 266 niestety zakończone niepowodzeniem.
Po 1986 roku nastąpiła prawie pięcioletnia przerwa w moim "RUCH-owym modelarstwie". Dopiero w 2001 powróciłem do modelowania i na pierwszy ogień poszedł model STAR-a 266, a równolegle trwały prace nad STAR-em 1142, naczepą D-68 i przyczepą D-50. Efektem tego w 2002 powstała naczepa D-68 też nie skończona do końca oraz przyczepa D-50 ukończona w 2003.
Zostały też odłożone prace nad STAR-em 1142 w celu ukończenia definitywnie modelu STAR 266. Model ten został w końcu ukończony w 2004 roku i pokazany na Wystawie Modeli Plastikowych w Tychach, gdzie zdobył drugie miejsce i srebrny medal w kategorii modeli cywilnych. Mogło być pierwsze miejsce ale nie przedstawiłem dokumentacji i zdjęć z budowy modelu, gdzie 95% elementów wykonałem własnoręcznie.

Aby trochę "odpocząć" od wykonywania własnoręcznie elementów pokusiłem się na budowę gotowego modelu do sklejania firmy WM w postaci GAZ-a 51 czyli popularnego LUBLIN-ka. Wzorem do tego modelu był oryginał jeżdżący w Rejonie Energetycznym Katowice jeszcze w 1984r. Następnym budowanym modelem został JELCZ MEX 272 przerobiony na ciężarówkę dla potrzeb Działu Remontowego Torowisk w ówczesnym WPK Katowice. Zapamiętałem ten pojazd będąc dzieckiem odwiedzającym groby bliskich z moim dziadkiem na cmentarzu przy ul. Gliwickiej w Katowicach, gdzie w pobliżu stał ten pojazd. Mógł to być 1964/66 rok.

Budowa "mojego" Jelcza trwała prawie 2-lata, a to ze względu iż znowu zacząłem równoległą budowę, zachciało mi się autobusu JELCZ 021. W końcu przegubowy został odłożony, a prace skupiły się na Jelczu przebudowanym na ciężarówkę, którego ukończyłem w 2006 roku. Lata 2007 i 2008 to prace nad modelem MEX-a, w barwach WPK Katowice, Zakład Tychy, nr.tab.1497 z silnikiem LIAZ, którym to miałem przyjemność dojeżdżać do pracy w FSM Tychy w 1978 na linii "205" Katowice - Tychy. Model ukończyłem w 2008 ale na kalkomanie czekał prawie 2 lata.

W tak zwanym międzyczasie "SKLEIŁEM" dwa modele ciężarówek. Były to modele: ZIŁ 131 w wersji eksportowej firmy ICM i KRaZ 256 ciągnik balastowy, który jeździł z przyczepą niskopodwoziową .

Następnym modelem, który postanowiłem zbudować to CSEPEL-ŻUBR, czyli samoróbka warsztatów WPK Katowice o nr.tab.193A. Pojazd ten to podwozie CSEPEL o rozstawie osi 3400mm z silnikiem D-614, czyli taki sam jak w IKARUS-ie 620 i kabiną od ciężarówki ŻUBR, oraz skrzyni wywrotowej produkcji WPK Katowice. Zdjęcia w dziale "Ciężarowe"

W roku 2009 rozpocząłem budowę modelu autobusu JELCZ 043, gdzie wzorem jest widoczny na widokówce jelcz w kolorze kremowo-kakaowym o nr.tab.594. Prace nad tym modelem trwały bardzo długo ze względu na dużą ilość przeróbek oszklenia które to co rusz się łamały i pękały. Ale w końcu po wykonaniu bagażnika dachowego i zmontowaniu wszystkiego dostał "kolory" i kalki, szczegóły w dziale "Autobusy".

Zainspirowany budową modelu IKARUS-a 620 przez Pana Andrzeja BAKAJA z Łodzi postanowiłem, również zbudować dla siebie IKARUS-a 620 ale w wersji POGOTOWIA GÓRNEJ SIECI z WPK Katowice o nr.tab.97A i skróconym rozstawie osi z 5000mm do 4000mm. Budowa również pochłonęła dużo czasu, ponieważ bardzo trudno już o materiały na ten temat, a oryginał został zbudowany w warsztatach WPK w 1968. Mogę też dodać iż oprócz przednich kół wszystkie elementy modelu zostały wykonane własnoręcznie przeze mnie. Na szczególną uwagę zasługują takie elementy jak: skrzydła ikarusa na atrapie, kierunkowskazy przednie i ramka nad tab. rej. z tyłu które to zostały wykonane z aluminium tak jak to miało miejsce w oryginale. Model ukończyłem w 2013 roku.

Rozpędzony budową IKARUS-a przystąpiłem do budowy modelu IKARUS-a 280/A o nr.tab.001A, należącym do PKM Katowice i zezłomowanym w 2001. Było to POGOTOWIE TECHNICZE przebudowane z autobusu liniowego o nr.tab.713. Model ten został ukończony na początku 2014. Zdjęcia w dziale "Pogotowia Techniczne"

Korzystając ze zdjęcia cysterny zaopatrującej w paliwo zajezdnię WPK postanowiłem wykonać model tego pojazdu. I znowu jest to podwozie CSEPEL o rozstawie osi 3400mm silnik D-614 i kabina ŻUBR. O dziwo naczepa cysterna bardzo przypomina naczepę BENZYNA z zestawu RUCH STAR C-28 BENZYNA. I to było jedynym ułatwieniem przy budowie tego modelu, ponieważ i tak naczepa musiała przejść odpowiednie przeróbki, a ciągnik i tak trzeba było zaprojektować i zbudować od podstaw. Ale w końcu się udało, a w jakim stopniu ocenią Państwo sami.

Leżał czekał no i się doczekał mowa o JELCZ-u 021, którego budowę rozpocząłem w 2005 roku. Ciężko było, chciałem aby przegub był ruchomy, a jednocześnie jak najbardziej przypominał oryginał. Niestety albo rybka albo akwarium. Musiałem się zdecydować i stanęło na tym że przypomina oryginał lecz się nie zgina. Jak się prezentuje pokazują zdjęcia "Autobusy", model ukończyłem w 2015.

Kolejnym modelem który zbudowałem jest model JELCZ-a MEX 272 przebudowany na ciężarówkę w warsztatach WPK Katowice o numerze tab.252A, który służył jeszcze w PKM Katowice do 2014 roku. Jest to bardzo ciekawy pojazd ponieważ przebudowa dotyczyła nie tylko nadwozia ale również ramy, która została skrócona o 1 metr w rozstawie osi czyli do 4450 mm. Budowa tego modelu trwała prawie 3 lata. Największym wyzwaniem było zbudowanie pługu odśnieżnego który w/w pojazd odziedziczył po poprzedniku, czyli po JELCZ-u o podobnej budowie a noszący nr.tab.165A.

Jest rok 2015 dzięki uprzejmości kolegi kolekcjonującego modele serii RUCH w moje ręce trafiły 3 egzemplarze ruchowskiego modelu JELCZA w bardzo złym stanie z których postanowiłem coś zbudować. Na pierwszy ogień poszedł JELCZ MEX 272 POGOTOWIE TECHNICZNE o nr.tab.107A, przebudowany głównie wewnątrz dla potrzeb wyjazdów do awarii autobusów. Niestety nie znam i chyba nie poznam wersji zabudowy wntętrza tego pojazdu. Dlatego zabudowa środka modelu to tylko moje „widzimi się”. Starałem się jednak jak najdokładniej odwzorować wygląd zewnętrzny. Prace nad modelem trwają, mam nadzieję, iż gotowy model ujrzy światło do końca 2015. Dodam tylko, że prace nad tym modelem rozpocząłem w maju tego roku. Z jakim efektem ocenicie Państwo sami. Zdjęcie oryginału pochodzi z gazetki zakładowej PKM Katowice. W szeroko zakrojonych planach jest budowa jeszcze kilku, jak nie kilkunastu modeli ale co z tego uda się zrealizować czas pokaże. Dodam tylko, że na ukończenie budowy oczekują takie rozpoczęte projekty jak:
STAR 29 (w oryginalnych wymiarach), przyczepa JELCZ P 01, skrócony JELCZ wieżowy oraz AUTOSAN H-9 21 z 2 egzemplarzy SANOK-a 09 serii modeli „RUCH”,

Na koniec podsumowując, zaczęło się od zabawek, zwykłych kioskowców z Serii Miniatur w skali 1:72, podziałały tak inspirująco, że dzisiaj modelarstwo to moja wielka pasja i hobby.

Życzę wszystkim miłego oglądania, oczekując opinii oraz komentarzy odwiedzających tą witrynę. Jeżeli ktoś szuka materiałów bądź porady przy budowie modeli w skali 1:72 chętnie służe pomocą.